Tre Tips Mod Ondt i Ryggen på Arbejdet

Det er desværre alt for almindeligt, at folk udvikler ryg-problemer i forbindelse med deres arbejde. For nogle handler det om, at de løfter meget tunge ting dagen lang, og måske ikke har den rigtige løfte-teknik. Hvis det er dig, så anbefaler jeg at du læser op på korrekt teknik, og eventuelt spørger din fagforening, om din arbejdsplads lever op til alle kravene. Denne artikel er dog primært henvendt til dem, der har problemer med ryggen, i forbindelse med stillesiddende arbejde.

Der er nemlig mange der bliver overraskede over, at de lider af smerter eller stivhed i ryggen, når nu deres arbejde ikke involverer tunge løft eller lignende. Man skulle jo tro, at det at sidde stille på en stol hele dagen var noget af det sikreste man kunne kaste sig ud i. Men det forholder sig desværre ikke sådan. Vores kroppe er designede til at blive brugt, og det betyder at vi let kan udvikle problemer, når vi sidder stille for længe. Specielt hvis vi sidder og hænger foran en computer mange timer i træk.

Da det er de færreste, der bare sådan kan opsige jobbet, og engagere sig i noget nyt der involverer kroppen på en sund og naturlig måde, så må vi i stedet prøve at finde nogle gode tips, der kan hjælpe. Her under deler vi 3 tips der kan hjælpe dig, hvis du har ondt i ryggen, i forbindelse med stillesiddende arbejde.

1. Rejs dig med jævne mellemrum

Det største problem med stillesiddende arbejde er, at det typisk foregår flere timer i træk. Du kan derfor hjælpe dig selv, og din ryg, rigtigt meget, ved ganske enkelt at rejse dig op med jævne mellemrum. Mange har stor succes med at sætte en alarm til at ringe hvert halve time, og så simpelthen gå lidt rundt i 5 minutter hver gang alarmen ringer.

2. Få den rigtige siddeposition

Du kan gøre rigtigt meget for din ryg, ved ganske enkelt at optimere på den måde, du sidder ned på. Prøv at være mere opmærksom på at holde din ryg lige. Siddepuder og kiler kan være en stor hjælp, da de holder dig i konstant bevægelse mens du sidder ned.

3. Gør yoga til en del af din rutine

Yoga er en rigtig god måde, at få strakt hele kroppen på, og det kan hjælpe helt enormt på ryggen. Prøv at gøre yoga til en del af din daglige rutine. Du kan enten gøre det om morgenen, før du tager på arbejde, eller om aftenen lige efter du har fået fri. Det vil føles rigtigt godt, og gøre din krop klar til endnu en dag foran computeren. Du vil også hurtigt finde nogle yoga-bevægelser som du helt naturligt vil få lyst til at benytte dig af i løbet af arbejdsdagen – mange af dem kan endda klares direkte i kontorstolen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *